9 stycznia 2016

Myśleć twórczo

pisanie prac lub wypracowań

By admin In Bez kategorii

Jest to problem, z którym można spotkać się coraz częściej – poważne kłopoty z pisaniem przy jednoczesnym wysokim poziomie wiedzy. Piątkowy uczeń nie radzi sobie z napisaniem rozprawki czy opowiadania lub nie do końca potrafi zinterpretować temat. Z kolei student, który temat rozumie i wie, czego się po nim oczekuje (jakiej wiedzy, wiadomości, badań, literatury) przesiaduje bezradnie nad pustą kartką lub ekranem z otwartym dokumentem Worda, zaparzając kolejne herbaty i w nieskończoność porządkując biurko.

Wiedza a umiejętności
To nie to samo – najlepszym dowodem jest fakt, że coraz większa ilość uczniów z gimnazjum, liceum oraz studentów zgłasza się po profesjonalną pomoc w przygotowaniu prac pisemnych. Często są to praktycy tematu, pracujący w związanym z tematem pracy zawodzie i mogący pochwalić się nawet kilkuletnim stażem – fachowcy. Dlaczego nie potrafią przelać na papier swoich przemyśleń i wiedzy, przełożyć tematu na konkretne rozdziały, podrozdziały, zawrzeć koniecznych informacji w wykresach, tabelach i rysunkach?

Jak to opisać?
Często poważną przeszkodą w napisaniu pracy jest brak umiejętności przekształcania elementów rzeczywistości czy wiedzy zawartej w dostępnych materiałach na konkretny problemy i zagadnienia pracy. Wydaje się, że pewne sprawy są zbyt oczywiste, by się na ich temat rozpisywać, inne zbyt trudne, by móc je jasno opisać. W końcu student, obłożony książkami i patrzący z przerażaniem na drugą dopiero stronę pracy po kilku miesiącach zmagań, dochodzi do wniosku, że sam sobie nie poradzi – tym bardziej, że przeraża również gromadzenie materiałów, tworzenie przypisów, zasady cytowania, wprowadzania tabel i rysunków, a dostarczone z uczelni wymogi brzmią jak język obcy. Co najboleśniejsze – cały czas student czuje, że ma wszystkie potrzebne wiadomości i „wie, o co chodzi”.

Przecież dużo napisałam….
Również „pisarskie” życie na niższych poziomach procesu edukacyjnego nie jest usłane różami. Piątkowy uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną z wypracowania, które okazało się nie na temat, mimo było długie i zawierało pewną ilość informacji, świadczących o zdobytej wiedzy. Stąd często rozżalenie i zniechęcenie ucznia, który zastanawia się, dlaczego ocena była niska,skoro napisał dużo – a przynajmniej praca zajęła ponad połowę wyznaczonego miejsca, tak, jak zastrzeżono to w poleceniu. Chcąc pomóc dziecku w takiej sytuacji, trzeba zrozumieć, że pisanie wypracowania (szczególnie w systemie kierującym się kluczami) to sprawdzenie nie tylko wiedzy, ale i skuteczności ucznia w stosowaniu konkretnych form wypowiedzi i krytycznej, selektywnej analizy danych.

Efektywnie, czyli skutecznie
Aby napisać dobre wypracowanie, trzeba nie napisać wszystkiego, co wie się na temat lektury i autora. Nie pomoże też spisanie luźnych skojarzeń. Nawet w najprostszej pracy decydujące jest zrozumienie tematu, dobranie odpowiednich argumentów, skomponowanie komunikatu we właściwej odmianie języka. Praca nie musi być bardzo długa lub wybitnie odkrywacza – ale musi wyczerpywać temat, dostarczać oczekiwanych informacji i mieć odpowiednią kompozycję. W pewnym sensie uczeń i student muszą na chwilę potraktować nauczyciela lub bezimienną komisję jak klienta, który oczekuje na konkretny produkt o określonych cechach i nie ucieszy się z żadnego innego. Pisać na temat, w odpowiednim stylu i stosując właściwą kompozycję – to klucz do sukcesu.

Jak zacząć?
Przede wszystkim – nie tracić nadziei. Można nauczyć się pisania pracy, nawet, jeżeli wydaje się to niemożliwe. Krok po kroku, od sformułowania tematu, problemu badawczego, stworzenia planu pracy, poprzez dobranie bibliografii, zaplanowanie pracy nad konkretnymi rozdziałami, przygotowanie wykresów, rysunków, tabel, aż do przeprowadzenia badań i interpretacji ich wyników. Pisanie to kreatywne myślenie – i nie mam tu na myśli jedynie myślenia artystycznego, ale takie, które spoza brzmienia tematu odgaduje oczekiwania odbiorcy i precyzyjnie na nie odpowiada – w odpowiednim języku i formie.

Chcesz skonsultować temat swojej pracy i zasięgnąć porady? Twoje dziecko ma problemy z pisaniem wypracować i chcesz je lepiej przygotować do testów i klasówek?

Napisz / zadzwoń
Justyna Baran
korepetytor, korektor, copywriter
mob. 666 041 676
j.baran@centrumlogos.edu.pl