Jak stwierdził Słowacki, chodzi o to, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa – jednak zarówno w mowie, jak i w piśmie język lubi stawiać opór, a zdradzieckie słowa niekoniecznie są posłuszne. Ten uniwersalny problem dotyczy bardzo często użytkowników języka polskiego w wieku szkolnym i studenckim, zobligowanych do tworzenia różnych form wypowiedzi pisemnych.
W przypadku problemów lub braku odpowiedniej biegłości w pisaniu prac takich, jak rozprawka, opowiadanie twórcze, przemówienie, artykuł, krótkie formy użytkowe (życzenia, dedykacja, ogłoszenie, zaproszenie) lub prac akademickich oferuję zajęcia o charakterze warsztatowym, wspomagające w uzyskaniu odpowiednich umiejętności w zakresie kompozycji pracy oraz tworzenia poprawnych językowo treści.
Do realizowanych w czasie zajęć tematów należą między innymi:
- cele tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej,
- techniki komponowania poprawnej rozprawki maturalnej na poziomie podstawowym i rozszerzonym,
- analiza tekstów kultury jako przykładów ilustrujących argumenty w rozprawce,
- pisanie rozprawek i opowiadań wymaganych w czasie egzaminu ósmoklasisty,
- ulepszanie stylistyczne tekstu (unikanie powtórzeń, urozmaicanie składni, stosowanie wyrażeń i zwrotów charakterystycznych dla danych form wypowiedzi.
Justyna Baran, dr n. hum.
j.baran@centrumlogos.edu.pl
tel. 666 041 676 (jeżeli nie odbiorę telefonu, proszę o SMS, na pewno odpiszę!)